BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, May 17, 2010

Ibarat tanah dan hujan

Assalamu'alaikum wbt buat kalian pengunjung blog ini.......


Entri kali ni just nak berkongsi tentang satu artikel yang saya baca dalam kolum HADIS sebuah majalah ilmiah (SOLUSI) berkaitan hidayah, ilmu dan juga manusia. Artikel yang agak menarik kerana kupasannya yang mudah dan dapat difahami secara terus.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Dalam sebuah hadis sahih (Riwayat Al-Bukhari no. 79 dan Muslim no. 6093), Rasulullah saw telah membuat satu perumpamaan tentang hidayah dan ilmu yang dibawa oleh Baginda untuk seluruh alam diibaratkan seperti 'hujan'. Manakala hati-hati manusia pula Baginda ibaratkan seperti "tanah".

Secara ringkasnya dapat difahami bahawa:

---> Hidayah dan Ilmu- hujan yang lebat dan turun menimpa bumi

---> Manusia - tanah di bumi

Tidak terhenti di situ, Rasulullah saw lalu membahagikan pula tanah-tanah bumi yang menerima hujan ini kepada 3 jenis.


::::PERTAMA::::

Maksud hadis:


"Di antara tanah itu ada yang suci dan baik boleh menerima air, lalu tumbuhlah di atasnya rumput-rumput dan tumbuhan yang banyak."


Penjelasan:

Mereka ialah manusia yang menerima ilmu dan hidayah daripada Allah swt lalu beramal dan memanfaatkannya untuk diri mereka. Malah kesan ilmu dan hidayah itu bukan sahaja untuk diri, malah mereka memanfaatkan juga orang lain yang berada di sekeliling mereka dengan mengajarkannya dan menyebarkannya.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



::::KEDUA::::

Maksud hadis:


"Di antara tanah itu pula ada yang tidak menumbuhkan tanaman, ia menakung air, maka dengannya Allah swt memberikan manfaat kepada orang ramai, mereka minum, memberi minum dan juga bercucuk tanam."


Penjelasan:


Inilah golongan yang juga baik. Walaupun mungkin mereka tidak begitu mengambil faedah daripadanya atau ilmu itu tidak begitu berkesan pada diri mereka, namun mereka berjaya menyebarkannya dan menyampaikannya kepada orang lain. Maka dengan itu ramai manusia yang mengambil faedah malah lebih baik daripada dirinya. Namun tidak mengapa kerana sekurang-kurangnya kelebihan menyampaikan ilmu tetap menambakan sahamnya di akhirat.



@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

::::KETIGA::::

Maksud hadis:


"Dan hujan itu menimpa pula satu jenis tanah lagi, ia hanyalah tanah gersang, tidak mampu menakung air dan tidak pula menumbuhkan rumput."


Penjelasan:


Mampukah kita berkata apa-apa lagi tentang golongan ketiga ini? Sudahlah tidak mahu menerima ilmu, dirinya juga tidak memberikan apa-apa manfaat kepada orang lain.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



Di akhir bicara, Baginda saw telah membuat kesimpulan jenis tanah-tanah tersebut. Yakni maksud hadis yang berbunyi:


"Begitulah diibaratkan seseorang yang memahami agama Allah dan dirinya mendapat kebaikan daripada apa yang Allah berikan kepadaku. Dia mengetahui lalu mengajarnya kepada yang lain. Begitu jugalah diibaratkan pula seseorang yang tidak mempedulikan apa yang diberikan kepadaku dan tidak menerima petunjuk Allah yang diutuskan aku dengannya."


***************************************************************************

Golongan manakah kita? Hanya kita yang mengetahuinya.

Mudah-mudahan kita sentiasa dipandu hidayah-Nya bersama-sama ilmu yang kita cuba perbaiki dari hari ke hari.

Moga Istiqamah! Wallahu'alam.


0 comments:

Followers

Rapuh-Opick