BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, August 2, 2010

Sempurnakah kita?


Bismillahirrahmanirrahim...
Salam ke atas kalian, moga sihat sejahtera hendaknya dan sentiasa dalam redha Ilahi.

Terpanggil aku untuk menulis lagi. Alhamdulillah diberi kesempatan oleh-Nya.

Ada masa mata ini hanya mampu melihat. Ada waktunya telinga ini hanya mampu mendengar.
Kisah kehidupan manusia yang pelbagai; ada yang begini dan ada yang begitu. Kadang cukup meruntun hati, terkadang akal terbejat memikirkan ia.
Aduh...! Minda megetuk lagi. Tidak ada satu kejadian yang sempurna melainkan hanya Dia. Yang Esa. Subhanallah...!

Tahukah kita apa yang bakal mendatang? Tahukah kita plot kehidupan kita??
Pasti tidak jawapannya. Semuanya dalam pengetahuan Dia...
Yang Maha Mengetahui, Yang Maha Melihat, Yang Maha Menentukan.
Sebelum, semasa dan selepas..semua dalam ketentuanNya.

Jadi, wajarkah kita mempersoalkan kehidupan orang lain sedangkan perjalanan hidup kita sendiri pun di bawah kuasa Nya? Jangan terlalu mudah menghukum. Kerana setiap kejadian yang Allah jadikan, setiap ujian yang Allah turunkan buat hamba-Nya punya nilai dan iktibar yang tersendiri andai manusia itu mengetahui. Ujian, dugaan, musibah mahupun rezeki yang diturunkan adalah pengalaman untuk manusia.

Teringat lecture Bimbingan dan Kaunseling di zaman kampus dahulu. Mudah sahaja mesejnya.
"MANUSIA ITU UNIK"
Sampai sekarang aku masih memegang ungkapan itu. Untuk apa? Untuk suka-suka? Pasti bukan. Kerana bagiku ungkapan ringkas itu sudah cukup menggambarkan manusia dan kehidupannya. Disebabkan uniknya manusia, maka haruslah ujian yang diberi oleh Allah adalah berbeza mengikut kemampuan. Allah tak akan membebankan manusia melainkan apa yang dia mampu.

Untuk si A, ujiannya begini.
Untuk si B, lain pula plotnya.
Bagi si C tidak kurang hebat dugaan yang diterima.

Semua dan pastinya setiap manusia, pengalamannya berbeda. Begitu fikirku.

Setiap pengalaman adalah pengajaran, dan pengalaman adalah pengajaran yang dapat dirasai. Lalu dengan sebab itu, pabila sedikit pengalaman yang sedia ada ditambah dengan ilmu dan pengetahuan yang dibaca, maka manusia itu akan mula merenung dan berfikir bahawasanya setiap yang Allah jadikan tidak pernah sia-sia. Sentiasa lah bersangka baik dengan-Nya..!

Terkadang kehidupan ini menjadi satu subjek yang amat bermakna andai seseorang itu mampu melihat kehidupan ini secara syumul yakni secara keseluruhan, dari segala aspek; Duniawi dan Ukhrawi...
Setiap yang terjadi dalam perjalanan hidupnya sentiasa dikaitkan dengan Pencipta-Nya. Malah setiap tindakannya di dasari dengan ilmu dan amal. Kadang begitu susah mendidik diri namun usaha yang sedikit dan istiqamah itu perlu. Bak kata pepatah "Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit". Biarlah gunung sekalipun yang terhasil asalkan hati sentiasa redha dengan ketentuanNya.

Namun perbedaannya tetap ada pabila seseorang itu melihat kehidupan dari satu aspek sahaja; duniawi...segala yang dilakukan tidak berpaksikan 'kehidupan di sana' nanti.
Begitu mudah lidah itu mencerca, memberi gelaran yang tidak sepatutnya sedangkan persoalannya "Layakkah aku memberi gelaran seumpama itu kepada manusia lain yang hakikatnya dia juga seperti aku? Yang akan dihisab jua di 'perhimpunan' itu?"
Jika benar sekalipun gelaran itu, siapakah kita untuk menghukum?
Renung-renungkan lah...

Memang tidak adil. Dan tidak sepatutnya. Kesal dan sedih melihat mereka yang sebegini, masih senang dan selesa dalam khayalan ciptaan sendiri. Na'uzubillah min zalik.

Akhir kalam ku...
Kita tidak boleh "menjatuhkan hukuman" selagi hidup ini belum tamat. Yang jahat, diharap menjadi baik. Yang baik, diharap menjadi lebih baik. Berilah harapan...untuk diri sendiri apatah lagi untuk orang lain. Semoga kita semua sentiasa dibawah rahmat dan kasih dan pandangan-Nya. Maafkan diri ini andai pernah mengguris rasa antara kalian dan sama-sama kita berusaha membaiki diri dalam mendidik hati ke jalan redha-Nya..INSYA-ALLAH. Wallahu'alam.....(^_^)

0 comments:

Followers

Rapuh-Opick