BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, November 13, 2010

Tuah Hidayah


Senja itu berlabuh lagi. Baru sahaja azan Maghrib berkumandang mengingatkan ahlinya tentang kewajipan yang wajib dilaksanakan dan bersamanya juga dibawa ajakan mengerjakannya. Alhamdulillah. Namun, Qis masih di situ menghadap laptopnya- leka bermain game Mystery Case Files (MCF). Pening kepalanya mencari barang hilang. Aduhh… Dalam hatinya terdetik “ Isy, dah maghrib ni..habiskan game ni cepat!”

Di latar yang sama, terdengar ayahnya bising-bising lagi. Marahkan si isteri yang baru sahaja pulang kerja dan belum sempat meleraikan letihnya. Setiap hari begitu malah terkadang rimas juga dibuatnya. Herdikan yang cukup menjengkelkan hati. Sesiapa mendengar juga pasti merasa kurang senang.

Entah kenapa hati Qis panas lagi. Geram. “Apa sahaja yang tidak kena dalam rumah ni,” getus Qis. Lantas, Qis menutup laptopnya sambil mengomel sikap ayahnya yang tidak sudah-sudah itu. Tidak disangka omelannya itu didengar ayahnya yang sememangnya sedang baran ketika itu. Lalu Qis dijerkahnya. Gadis itu tergamam. Malas hendak melayan, Qis masuk ke bilik dan menutup pintu. Sungguh pun begitu, keadaan seolah-olah tidak mahu tenang. Jerkahan ayahnya masih bergema di luar pintu, malah lebih hebat lagi. Tuduhan pula yang menjadi mainan kata.

Qis tidak tertahan lagi. Dia keluar memberanikan diri berdepan dengan si ayah yang masih belum lekang dari amarah. Tidak pernah sekali pun selama ini Qis bertindak seberani begitu. Apa nak jadi..jadilah! Hatinya dirasuk amarah jua kerna tak sanggup menahan kata-kata yang tidak berasas dari mulut ayahnya sendiri. Itulah saat pertama Qis menentang kata ayahnya yang dirasakan tidak masuk dek akal. Matanya berlinang air mata tanpa henti, hatinya begitu mulus untuk bertindak sedemikian. Sudah lama dipendam rasa itu, malah letih memikirkannya setiap kali itu terjadi. Memang Qis tidak tahu apa-apa kisah antara suami isteri itu, tapi Qis tidak bodoh malah bukan dungu! Sedari kecil dimomokkan oleh cerita si ayah tentang ibunya yang tidak diketahui asal-usulnya, kebenaran ceritanya malah kesahihannya cukup diragui tapi Qis tidak selamanya kecil. Dia sudah cukup dewasa untuk membezakan yang hak dan yang batil secara logiknya mengikut pertimbangan akal dan ilmu.

Sekarang Qis pula menjadi sasaran. Sudah tinggi sangat ilmu sehingga pandai menentang ayah sendiri? Masih terngiang-ngiang kata-kata si ayah yang cukup pedih itu di pendengarannya. Bukan niat di hati Qis untuk melawan apatah lagi membela siapa dan siapa. Malam itu solatnya dibanjiri air mata, biliknya bergema tangisan yang tidak berkesudahan, malah kepalanya sakit yang teramat cuba melerai tangisan itu. Air mata yang tumpah tidak ketahuan sebabnya. Cuma sedih dengan sikap si ayah yang tidak berubah sifatnya, sedih tatkala mengenang kesabaran si ibu yang begitu tinggi melangit terhadap kata nista kepadanya, dan sedih sekali kerana dirinya telah melakukan dosa besar – melawan kata si ayah, meninggikan suara pada si ayah! Jauh sekali niat ingin melanggar syariat Islam yang lama tertanam menjadi prinsip dan amalan hidupnya.

Ampunkan aku Ya Allah…! Berkali-kali Qis melafazkan istighfar itu. Hatinya masih sakit pabila kata-kata si ayah yang tidak berkesudahan mengulang perkara yang sama terhadap dirinya. Terasa besar sungguh dosanya yang pada mulanya ingin melerai sengketa, tetapi disalah ertikan sebegitu rupa. Sakit hati ini Ya Allah mengenangkannya, namun itu harga yang perlu ku bayar kerana berani-berani melampaui sempadan rasa dan hati. Qis bermain rasa.

Luka hati itu terlalu dalam sehingga Qis berfikir ingin membawa diri malah meminta ditamatkan sahaja riwayatnya di dunia ini. Tidak sanggup rasanya merasai pahit dunia ini. Sudah tentu syaitan-syaitan yang menghasutku tadi sedang bersorak gembira meraikan kemenangan meracun hati anak Adam ini dengan amarah yang berapi terhadap lelaki yang banyak berjasa untuk diriku selama ini. Astaghfirullahal’azim. Istighfar Qis tercetus lagi. Malah tidak terhitung keampunan dari Allah diharapnya sepanjang malam itu sehingga tidurnya masih bersisa air mata.

Kepala Qis yang memberat malam tadi sudah beransur ringannya tatkala dia sedar keesokan paginya. Subuh ditunaikan, doa dipanjatkan kepada Yang Maha Penyayang mengharap redha dan keampunan ke atas dirinya. Sedari pagi hingga ke tengahari jiwanya masih kacau akan perihal semalam. Sememangnya dosa itu meresahkan hati! fikir Qis lagi. Masa berlalu sehingga masuk Zuhur, ditunaikannya solat dan sesudah itu digapainya kitab suci Al-Quran itu. Membuka lembaran di tempat dia berhenti, dan mula mengalunkan kalam Allah itu sebaik mungkin demi mencapai khusyuk terhadap pujukan ayat itu.

Maha Suci Allah! Tatkala terjemahan ayat pertama yang dibacanya cukup menyentuh hati. Cukup membuat hati Qis bergetar, seolah-olah Allah sedang memerhatikannya dan memujuknya agar kembali kepada fitrah.

Surah Ali ‘Imran ( 133-136 )

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari Tuhan-mu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa, yaitu orang yang berinfak, baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain. Dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan, dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri, segera mengingat Allah lalu memohon ampunan atas dosa-dosanya, dan siapa (lagi) yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu, sedang mereka mengetahui. Balasan bagi mereka ialah ampunan dari Tuhan mereka dan syurga-syurga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Dan itulah sebaik-baik pahala bagi orang-orang yang beramal.”

Qis sungguh bersyukur atas hidayah Allah yang sentiasa bersamanya sehingga ke saat ini.

“Sungguh Allah begitu menyayangiku, tidak mahu aku jauh dari kebaikan malah dihadirkannya dalam bentuk yang sungguh tulus dan telus ke dasar hati. Bertuahnya aku masih diberi hidayah dari Penciptaku yang sentiasa melihat dan mendengar rintihan hamba-Nya, malah masih menyayangiku yang hina dina ini sebagai hamba-Nya.” terlontar bait-bait kesyukuran Qis di rengkungan rasanya.

Nawaitu hatinya telah berkata agar bertindak segera. Jangan ditangguh lagi. Akan di pohon keampunan kepada si ayah atas keterlanjuran yang tidak disengajakan, atas kata yang menyakitinya, atas tindakan yang tidak semena-mena. Qis berjanji menjadi anak yang baik untuk ibu dan ayahnya walau seburuk mana pun mereka, mereka tetap di hati, yang telah melahir dan menjaga dirinya sehingga kini dengan penuh kasih sayang.

Bertuahnya aku masih miliki hidayah Allah yang mahal itu, malah masih miliki ibu ayah di sisi…! ALHAMDULILLAH Ya Allah. Qis gembira, hatinya seolah-olah hidup semula. Dia melangkah penuh yakin ke arah si ayah yang baru pulang dari kerja. Maafkan Qis, ayah!

p/s: Semua ini dugaan dan cabaran hidup, belajarlah sesuatu dari ujian yang ditimpakan pada kita – setiap kebaikan dan kejahatan yang terjadi semuanya punya hikmah, terpulang kepada diri kita menilainya dan meletakkan acuan untuk hidup kita kelak.


0 comments:

Followers

Rapuh-Opick