BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, April 4, 2011

AMANAT EMAS

Assalamu'alaikum buat pengunjung blog semua..(^^,).
Terima kasih sekali lagi buat kamu yang sudi menjenguk blog tulisan hamba ni...
syukran..syukran!

Sedang berbicara dengan seorang sahabat, teringin menjadikan setiap butir bicara kami sebagai perkongsian buat kalian. Yang mana aku merasakan ia amanat emas yang sangat berharga untuk aku biarkan serpihan-serpihan bicaranya berlalu di bawa angin begitu sahaja. Lalu jemari ini meronta-ronta minta direalitikan apa yang berada di fikiran. Sungguh, sehingga saat ini amanat ini begitu meninggalkan kesan terhadap mindaku. Walaupun si sahabat merendah diri hanya menyampaikan amanat itu yang datang dari orang yang lebih berpengalaman, namun aku begitu menghargainya kerana ilmu yang disampaikan begitu mengusik hati dan jiwa. Dan dengan rendah diri jua aku menyampaikan kepada kalian mudah-mudahan ada manfaat walaupun sebesar hama cuma. Insya-Allah, denan izin-Nya.

Pemberi amanat: "What do you want to achieve in life?"
Begitu soalan yang diajukan setelah lama kami berbicara tentang hal duniawi.

Penerima amanat mula berfikir, adakah soalan itu memerlukan jawapan ataupun ingin disambung bicara tentang jawapannya. Minda mula diketuk-ketuk minta jawapannya. Bertanyakan hati, hati mula memberi respon. "Ingin berjaya dunia dan akhirat". Fikirnya. Tapi tidak disuarakan. Hanya hati yang mengetahui.

Pemberi amanat: Saya cuma menyampaikan ilmu yang saya terima dari orang yang lebih berpengalaman. Katanya, soalan ini sering dilontarkan kepada anak-anak buah di bawahnya. Macam-macam jawapan yang diberi antaranya “Nak ada rumah sendiri”, “Mengimpikan kereta besar dan mewah satu ketika nanti”, “Nak jadi isteri yang baik dan solehah”, dan berbagai lagi. Hampir boleh disimpulkan semua impian yang begitu mahal ‘harga’nya.

Monolog dalaman si Penerima amanat: Erm, kebanyakan jawapan “what do you achieve in life” lebih menjurus jawapannya ke arah duniawi kan. Betul juga kerana kita hidup dalam kehidupan ini, jadi sudah pasti kita cuma menyedari yang tersurat sahaja. Bisik hati penerima amanat.

Lantas pemberi amanat menyambung lagi kronologi amanatnya. Seolah-olah dia telah memasukkan dirinya ke dalam diri orang yang menyampaikan ilmu tersebut kepadanya kerana dia begitu khusyuk menyampaikan sehingga si penerima amanat begitu terpana dengan buah bicaranya. Dalam hatinya berkata, “tidak kiralah siapa penyampainya asalkan ilmu itu boleh disampaikan”.

Pemberi amanat mula menyusun bicara.

Pemberi amanat: Soalan itu tadi sebenarnya memerlukan pemikiran yang mendalam sebelum kita betul-betul pasti dan yakin apa yang ingin kita capai dalam hidup ini. Kita koreksi semula, “Siapakah kita dalam kehidupan ini?”. Dia diam sementara,mungkin memberi laluan untuk si penerima amanat mula merencana jawapan. Namun si pemberi amanat terus meneruskan kata lagi.

AMANAT EMAS SATU: KITA KHALIFAH?

Pemberi amanat: “Ya, kita khalifah. Khalifah bererti KETUA, PEMIMPIN. Setiap hamba Allah yang dicipta-Nya lebih spesifik lagi kita menggelarnya manusia dalam kehidupan ini. Saya, kamu, anda, dia, mereka, malah kita semua telah ditugaskan memikul tanggungjawab KHALIFAH ini. Begitu Allah meletakkan manusia ciptaan-Nya sehingga setiap insan punya peranan masing-masing. Dari sekecil-kecil tanggungjawab kepada seberat-berat tanggungjawab.

Bermula dari diri sendiri, kita lah yang bertanggungjawab memimpin diri sendiri. Malah peranan dan tanggungjawab sebagai khalifah ini tidak hanya kita memimpin yang empunya diri, tetapi dilebarkan lagi sehingga kita di tuntut memimpin keluarga (bagi si lelaki), memimpin manusia lain tidak mengira dari sudut apa pun.

Contoh mudah yang boleh diambil, walau nampak kecil peranan seorang tukang sapu namun dia lah yang bertanggungjawab menjaga kebersihan kawasan yang dipertanggungjawabkan . Tiada si tukang sapu, bertebaranlah habuk dan sampah di merata-rata. Lain pula tanggungjawab berat yang dipikul seorang pengarah urusan; bukan sahaja memastikan tanggungjawabnya lunas, malah dia perlu menjaga kebajikan pekerja-pekerja bawahnnya.

AMANAT EMAS DUA: IBADAH=NIAT KERANA ALLAH?

Beribadah tidak terhad pada perkara keagamaan sahaja. Malah apa sahaja yang kita lakukan kerana Allah dianggap ibadah. Insya-Allah. Begitu katanya lagi. Malah tanamkan dalam diri yang setiap perbuatan kita diniatkan kerana Allah akan mendapat ganjaran dari Yang Esa. Mudah-mudahan. Bersangka baik kepada Allah itu lebih memotivasikan diri untuk berbuat perkara kebaikan.

Sedari bangun tidur, doa dipanjatkan padaNya atas izinNya memberi ruang kehidupan untuk kita hari ini. Setelah melalui seharian yang panjang dengan berbagai kerenah dan ragam manusia, dengan rezeki yang datang tidak terduga, dengan umur yang masih berbaki ini, dengan ujian yang harga nilainya begitu tinggi andai dapat kita fahami...melihat pula bagaimana kita menghadapi situasi yang ada naik turunnya, maka selalu lah bisikkan dalam hati bahawa setiap yang kita perbuat asal saja kerana ALLAH, lebih menebal lagi rasa hati untuk sentiasa bersyukur dengan nikmat yang diberi walau sebesar hama.

SUNGGUH! Dua Amanat ini begitu mendalam, tazkirah yang cukup menjentik akal agar berfikir sejenak akan apa yang telah aku jalani hari ini, apa yang aku lalui hingga saat ini, apa yang aku rasai di segenap hati sepanjang masa yang telah berlalu dan bakal berlalu.


P/S: Moga hati ini terus diasah dengan peringatan-peringatan kecil namun kesannya begitu mendalam terhadap jiwa dan raga. Ameen..! TERIMA KASIH SAHABAT...!

0 comments:

Followers

Rapuh-Opick