BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, June 3, 2011

nikmat ujian


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Salam alaik buat semua yang sedang menggerakkan anak mata ke arah tulisan entri terbaruku. Dalam hati hanya mampu ucap "T.E.R.I.M.A-K.A.S.I.H" buat mereka yang masih sudi menjenguk laman yang kian berhabuk kini.


Setiap kali tidak berkesempatan mengemaskini laman, mesti ada kata maaf yang mendahului. Kata maaf yang juga dihadiahkan untuk diri sendiri agar sentiasa mengingatkan diri ini masih banyak yang perlu dibaiki. Terkadang di minda sering datang idea-idea yang membuat hati meronta supaya dicoretkan sesuatu. Namun komitmen terhadap tanggungjawab kerja, tanggungjawab sesama manusia dan paling penting tanggungjawab kepada Yang Maha Pencipta minta dan perlu dilunaskan sebagai hamba-Nya di muka bumi yang maha luas ini. Maka, kewujudan blog ini sepi tanpa diisi sesuatu yang sepatutnya diisi tatkala petunjuk datang, namun kita manusia hanya mampu merancang, Allah jua yang menentukan.


::ALHAMDULILLAH.ALHAMDULILLAH.ALHAMDULILLAH::


Bersyukurlah dan berbahagialah bagi sesiapa yang dipermudahkan urusannya oleh ALLAH, dan Bersabarlah serta kuatlah bagi sesiapa yang diuji hidupnya oleh ALLAH.


Ringkas, padat. Nasihat untuk diri sendiri dan kalian.


Terkadang kita merasakan "Bestnya hidup dia, smooth je perjalanan hidup dia kan."

Lepas satu, satu lagi kebahagiaan atau kejayaan menanti untuknya.


"Kenape lah aku tak dapat kebahagiaan macam si dia kan, jealous betullah!"


Di benak terkadang diuji dengan mainan syaitan agar mencemburui yang bukan-bukan. Berfikir yang tidak-tidak. Astaghfirullah~ Kuat sungguh penangan si syaitan laknatullah ini. Ada saja kesempatan ingin diracuni fikiran anak Adam ini. Na'uzubillah...


Namun, iman dalam diri menguatkan hujah menentang perkara-perkara negatif. Menepis bisikan-bisikan penuh benci.


"Alhamdulillah, kalau begitu rezekinya sungguh pemurah ALLAH Yang Maha Pemurah buat hamba-Nya. Sebagai manusia lain kita perlu mendoakan kebaikan untuk insan lain yang mana akan menarik kebaikan untuk kita. Moga ALLAH memberi murah rezeki padaku juga"


Nah! Beginilah seorang muslim/muslimah yang kuat imannya terhadap qada' dan qadar yang ditetapkan untuknya. Walaupun melihat kejayaan dan kebahagiaan orang lain, hatinya tetap sentiasa berdoa atas nama kebaikan lantaran menginjakkan kekuatan hati dan iman untuk sentiasa bersyukur terhadap apa yang dipunyai saat ini. ALHAMDULILLAH~


Walau diuji dengan bermacam-macam ujian untuknya, tidak seperti insan yang dirasakan mudah urusan hidupnya, dia tetap bersyukur atas nikmat yang ada kini ditambah pula dengan kesabaran menghadapi ujian hidup yang telah ALLAH uji berlainan tahapnya untuk setiap hamba-Nya. Dalam hatinya sentiasa ditanam azimat inspirasi ini:


"Setiap ujian yang ALLAH turunkan sebenarnya tanpa kita sedari membuka jalan untuk kita lebih mendekati Yang Maha Pencipta"


SUBHANALLAH~ Indahnya ujian dari Tuhan sekiranya kita mampu menyelami.
Sememangnya ALLAH Maha Penyayang terhadap hamba-Nya.



P/S: Hidayah tetap milik-Nya, sekalipun penyebabnya pelbagai. Berdoalah sentiasa agar hidayah Ilahi sentiasa mleingkari setiap perkataan dan perbuatan kita, dengan Izin-Nya. AMEEN.


balqiszafira87
Taman Permai 1
3.05 am, 4 Jun 2011



0 comments:

Followers

Rapuh-Opick