BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, November 22, 2012

Berdoa dari Hati




Siapa tidak tahu doa makan? Bahkan kanak-kanak berumur 4 tahun dan mungkin kurang dari itu pun telah diajar dengan doa makan lengkap bersama ‘subtitle’nya.


“Allahumma bariklana fi ma razaqtana waqina ‘azabannar…”

Amin, amin Ya Allah…

Ya Allah, Kau berkatilah rezeki kami ini dan jauhkan kami dari azab api neraka.


Begitulah maksud sepotong doa pendek yang kita rata-rata hafaz membacanya walaupun mungkin kurang dipraktikkan dalam amalan seharian walaupun sebelum makan. Na’uzubillah min zalik.

Jika di teliti potongan doa ini dari segi maksud dan maknanya, ia tidak pun menyebut secara spesifiknya tentang makanan yang akan kita makan. Namun kita faham  bahawa makanan itu adalah rezeki dari Tuhan. Alhamdulillah.





Namun, pernahkah kita terfikir bahawa REZEKI tidak tertakluk hanya pada skop makanan? Bagi yang sedar, sesungguhnya itu adalah nikmat. Namun bagi yang baru sahaja terfikir, teruskan mengenang dan berfikir yakni skop rezeki secara luas dan anda pastinya menyedari bahawa hakikat rezeki adalah terlalu luas merangkumi seluruh cakupan dunia yang kita diami ini. Harta, makanan, anak, tubuh badan sihat, minda sihat, nikmat iman, Islam, ihsan, pancaindera dan banyak lagi…itu semua rezeki. Masya-Allah.


Dalam Kuliah Maghrib di TV AlHijrah tadi, penerangan ustaz begitu mengetuk minda. Walaupun ia hanyalah peringatan yang tidak memakan masa yang lama, namun ia cukup menyegarkan minda. Beliau menasihatkan dengan gaya bersahaja sehingga membuat diri ini tergeletek hatinya, terjentik jiwanya.


Pesanan agar jangan kita sendiri sebagai umat ISLAM memandang remeh harga sebuah doa. Berdoalah walaupun hanya sepotong ayat pendek asalkan ia datang dari hati dan kesungguhan kita sendiri meminta kepada Rabbul Izzati. Walaupun cuma….

“Rabbana atina fiddunya hasanah, wa fil akhirati hasanah, waqina ‘azabannar…”
Ya Allah, berikan kami kebaikan dunia dan akhirat, dan jauhkan kami dari azab api neraka.


Begitu katanya. Begitulah doa yang diajar Nabi Muhammad SAW junjungan kasih kita.  Malah doa makan yang kita tahu melagukannya itu pun sudah cukup merangkumi segala rezeki yang diberi saban waktu yang sepatutnya kita syukuri. Tidak salah untuk kita membaca ‘doa makan’ tersebut walaupun kita tidak makan pada waktu itu. Fahami maknanya, telusuri harapannya dan hayati konsep rezeki yang kita syukuri dalam doa tersebut. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui setiap ada yang ada dalam hati manusia.



Doa itu istiqamah praktisnya. Walaupun kita mendoakan perkara yang sama, jangan pernah jemu, jangan pernah putus asa kerana disitulah letaknya kesungguhan hamba itu mengharapkan makbulnya doa lantas mengharapkan kasihnya Allah.


Menggeletek hati mengingatkan jenaka ustaz yang berkisar tentang doa yang dipohon secara tidak bersungguh. Sebagai contoh:


“Ya Allah, macam semalam lah” atau “Ya Allah, macam biasalah doaku”

Hehe…betul lah, bukan begitu caranya. Itu cara insan yang malas meminta pada PenciptaNya.

Jangan pernah jemu menyatakan cinta jika itu rasa kita pada nikmat dan ujian Tuhan…
Apa yang penting? ISTIQAMAH….InsyaAllah….Ameennn..



balqiszafira
Flat.KuningMerahBata.
dihening malam....

0 comments:

Followers

Rapuh-Opick