BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, November 13, 2012

Bila malu kian pudar, nilai Islam kian dinafikan!


Bismillahirrahmanirrahim. 
Hanya kepada Allah aku berlindung dari segala sifat mazmumah. Allahu Akbar….


Iman itu ada 70 cabangnya. Dan malu itu separuh dari iman.


Hipotesis awal: Bila malu sudah mulai merudum dari dalam diri, itu petanda iman makin menjauh dari hati. Na’uzubillahi min zalik…

Dunia kini terlalu maju sehingga berjaya mengikis sifat malu umat sedikit demi sedikit. Dahulu, kita yang berpasakkan dengan adab ketimuran, begitu gah dengan sifat malu dan penyantun yang sentiasa di bisikkan oleh nenek moyang kita saban waktu.


Namun, jauh berbeda kini. Pemerhatian secara tidak langsung telah membuat penulis didesak oleh hati dan minda agar mengutarakan entri ini. Walaupun ia hanyalah pendapat personal, tapi ia hakikat buat masa ini. Tanpa disedari, pihak Barat berjaya menyusupkan agenda pemikiran yang dianggap kemodenan bagi mereka namun hakikatnya menjatuhkan pemikiran dan praktis ketimuran, apatah lagi agama ISLAM yang kita anuti.


Ayuh, kita ketuk minda melihat fenomena ini secara lebih serius!



Hakikat 1: Artis ikutan remaja

Dunia hiburan- lakonan, nyanyian, media iklan- hampir 99% watak mereka tidak menutup aurat! Baik wanita mahupun lelaki. Satu iklan pewangi deodoran di kaca televisyen tanpa segan silu mengiklankan produk mereka berlatarbelakangkan kelab malam. Situasi ini menunjukkan betapa pengaruh Barat mula diangkat dan dimartabatkan secara tidak langsung di media kita. Tanpa ada penguatkuasaan tegas inilah dibimbangi anak muda belia kita menerima situasi ini sebagai perkara biasa dan tiada apa yang hendak dihairankan.


Dan yang pasti segala yang dipapar tidak menunjukkan sensitiviti kita sebagai umat Islam di negara Islam kita sendiri. Sebagai manusia yang beriman akan ajaran Islam yang syumul, kita pasti akan mengutuk perbuatan tersebut. Alasan yang diberi artis-artis Melayu-Islam yang tidak menutup aurat secara sempurna tidak relevan - seolah-olah mereka lupa ajaran yang termaktub dalam Al-Quran. Itu perintah Allah yang disampaikan melalui Nabi Junjungan kita Muhammad SAW. 

Terlintas di fikiran penulis perasaan sedih dan kasihan buat mereka yang bercakap sepertinya hidup dunia ini masih panjang. Astaghfirullahal’azhim….


Hakikat 2 : Iklan Dinding di Shopping Mall Terkemuka 


Bukan satu, malahan lebih dari satu shopping mall yang pernah saya lawati menjadikan model wanita dengan aurat yang terbuka memperagakan pakaian dalam di dinding dalam bangunan shopping mall. Ibaratnya sifat malu itu sudah tiada.
Memang, itu bukan wanita Islam. Tapi hakikatnya kita di negara Islam. Allahu Akbar!
Kita punya kuasa menegakkan agama Islam di negara kita dengan undang-undang Islam. 

Manakah malu kita sebagai umat Islam?


Masya-Allah~ Hebat cabaran umat Islam kini. Ibarat kita hanya mengikut telunjuk dan bukan kita yang memberi petunjuk sebagaimana mengamalkan Islam itu sendiri. 


p/s: Dosa tanpa sedar yang kita kumpulkan, ampunkan kami Ya Allah~!



Hakikat 3: Kurangnya nilai sensitiviti Islam dalam filem berwatakkan Melayu-Islam


Tidak pasti sama ada saya yang berasa terlalu sensitif dengan jalan cerita ataupun perkara ini sebenarnya sudah lama menjadi praktik dalam filem Melayu kita. Apa yang ingin saya katakan di sini adalah nilai Islam dalam filem kita sekarang sudah jauh ditinggalkan. Skrip-skrip lontaran para pelakon seolah-olah menganggap remeh bicara tentang nilai Islam apabila hanya menerima dan melakonkannya.  


Bagi mereka yang menonton sekadar hiburan semata, memang ia tidak akan dianggap sebagai satu isu besar. Namun, bagi mereka umat Islam yang yakin dengan ajaran Islam yang dibawa akan pasti merasa sedih dan kecewa melihatkan hasil dari filem ini.


Cukup sukar jika hanya menyalahkan anak-anak remaja kini atas sikap dan nilai yang kurang elok diamalkan oleh mereka tanpa melihat kepada perspektif keseluruhan. Tanpa sedar, zaman kemodenan kini telah membuka luas peluang syaitan laknatullah menyampaikan agenda mereka melalui bantuan media massa kini. Alangkah bertepuk gemilang syaitan melihat anak Adam diperkudakan oleh umat ‘Islam’ itu sendiri dengan bantuan musuh Islam. Astaghfirullah….


Hingga terlalu takut pabila mengenangkan anak-anak zaman ini terlalu terdedah dengan penyebaran nilai-nilai yang tidak baik hanya melalui satu saluran utama- televisyen! Lihat sahaja filem-filem Melayu sekarang yang dengan bangganya diterbitkan dan diluluskan oleh pihak-pihak tertentu tanpa melihat dengan serius bahan yang akan disebarkan. Kini, kisah ‘gangster’, mat rempit, pengganas jalanan mahupun taiko yang dahulunya hanya kita ketahui melalui dada-dada akhbar telah meluas disebarkan melalui filem dan drama. Dari kita tidak tahu bagaimana mereka ini menjalankan aktiviti, maka minda disumbatkan dengan kisah-kisah begini yang seharusnya tidak dipanjangkan. Ibarat cendawan tumbuh selepas hujan, begitulah filem-file genre ini diangkat di carta-carta filem terbaik. Allahu Akbar!


Walaupun tujuan asalnya adalah untuk memberi keinsafan kepada sesetengah pihak, namun saya pasti keburukannya adalah lebih besar daripada apa yang kita jangkakan. Remaja kini berpeluang luas melihat dan tidak mustahil untuk mencontohi tanpa kita sedari. Moga dijauhkan!


Kesimpulan

Inilah cabaran utama – bila malu kian pudar, nilai Islam kian dinafikan!

Usaha Saluran TV Islamik popular sekarang dalam memartabatkan nilai dan ilmu Islam amat saya puji. Kalau dahulu kita tidak punya pilihan, sekarang terpulang pada kita untuk membuat pilihan dalam mempelajari nilai Islam yang telah lama kita tinggalkan.

 p/s: Sedih dengan kenyataan seorang artis Melayu-Islam yang begitu mudah mengeluarkan ayat seolah memperlekeh saluran televisyen Islamik dari segi penguatkuasaan tegas dalam memaknakan nilai Islam yang kita sanjungi. Moga Islam tidak jadi perkara asing dalam masyarakat Melayu-Islam kita! Na’uzubillah min zalik….




~Balqiszafira~

Dingin November 2012
Flat Kuning-Merahbata, Seksyen 19 Shah Alam
Selangor Darul Ehsan

2 comments:

Anonymous said...

Isu menarik. Janganlah saudari khuatir, semuanya tidak boleh diubah dengan drastik tetapi sedikit demi sedikit...insyaAllah pasti akan berjaya akhirnya. Yang penting setiap keluarga Islam perlu menerapkan nilai-nilai murni Islam dalam pembentukan akhlak anak-anak mereka sejak dari kecil lagi.

baLQis Zafira said...

Betul, sy setuju...mudah2an setiap keluarga Islam menitikberatkan setiap amanah untuk kita bawa hingga akhirat kelak...AllahuAkbar~

Followers

Rapuh-Opick