BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, May 13, 2010

Baik yang Terbaik...?


"Orang yang baik pun belum tentu boleh jadi yang terbaik".
Kata seorang hamba Allah.

Kata-kata yang mulanya tidak difahami untuk seketika waktu.
Penjelasan diminta.

"Orang yang baik tak semestinya dapat jadi yang terbaik".
Diulangi nya lagi tetapi dalam susunan kata yang berbeda.

Otak ku mula ligat memproses idea penafsiran. Mungkin sedikit pemahaman. 20% barangkali.

Hamba Allah meneruskan bicaranya lagi.

"Terbaik dalam mencapai apa yang diingini. Tak semua apa yang kita nak kita akan dapat walau baik sekali mana pun kita. Terbaik dari semua segi. Tidak ada yang sempurna di dunia ni..."

Aku cukup mengerti setelah itu. Benar katanya itu. Secebis motivasi terselit di situ walaupun tidak 'direct'. Mungkin kita telah berusaha menjadi sebaik mungkin, tapi ungkapan baik adalah subjektif. Boleh jadi berbagai tafsiran datang dari perkataan "baik".

Ada orang baiknya begini, ada yang baiknya begitu. Terpulang kepada penilaian seseorang.


Namun bicaranya di sini adalah ingin mengingatkan diri sendiri dan kalian. Hidup tidak semestinya indah sentiasa. Pasti ada pasang surut umpama laut. Itu salah satu ciptaan alam yang mengajar manusia tentang kehidupan. Walaupun tidak dapat menjadi yang terbaik dalam semua perkara, tetapi ingat lah bahawasanya kita boleh berusaha menjadi yang terbaik dalam setiap kebaikan yang kita lakukan. Istiqamah atas perkara kebaikan walaupun sedikit. Mudah-mudahan di beri ganjaran oleh-Nya.



p/s: Buat si hamba Allah, Syukran atas nasihat yang sedikit ini, hati ini sangat terkesan dengannya. Moga hidayah Allah sentiasa bersamamu...InsyaAllah....

2 comments:

NeMo said...

ya betul..baik je blum ckup mencerminkn sesorg tu utk jd yg terbaik.jgn slh phm,baik tu bkn bererti xbaik ye,cume nk jd yg terbaik tu ssh cket.hehe.oleh itu,kte jgk hndakla sll wat yg baik krna bla kte wat yg xbaik org akn igat n ape yg baik tu org xkn nmpak dh..thanks cik balqis utk "baik yang terbaik"ni.

baLQis Zafira said...

same2 nemo...thanx 4 reading.....
yg penting baik dan sayang pada diri sendiri itu adalah lebih diutamakan..=)

Followers

Rapuh-Opick